Как четенето на книжки влияе върху речевото и умственото развитие на детето
Малките деца, чиито родители им четат по пет приказки на ден, отиват на детска градина с близо милион и половина повече думи в речника си в сравнение с онези деца, чиито родители не им четат изобщо, установи ново изследване. Джесика Логан, специалист по ранно детско развитие, от университета в Охайо, казва, че „пропастта от един милион думи“ е ключът към обясняване разликата между речниковия запас и уменията по четене между децата, а по-късно - и между възрастните.
Дори ако на детето му се чете по една приказка на ден, то пак ще знае до 5-годишна възраст близо 290 000 повече думи в сравнени с онова, на което никога не е било четено. Децата, на които родителите четат, ще бъдат значително по-подготвени впоследствие да видят и възприемат тези думи на хартия, когато отидат в училище. Те много по-лесно ще се научат да четат и да пишат. Освен това ще развият и отношение към книгата като ценност и към четенето като задушевно и обогатяващо преживяване.
Джесика Логан споделя още, че е шокирана да се среща в практиката си толкова често с родители, които открито и без притеснение завяват, че никога не са чели книжки на децата си. Заедно със свои колеги провеждат експеримент, при който подбрали на случаен принцип 30 книги – половината с картинки и по-големи букви за току-що проходили и проговорили деца, половината с картинки и по-ситни букви за деца над 3-годишна възраст. Установили, че книжките за най-малките съдържат средно по около 140 думи, а тези за по-големите деца – около 228 думи.
След редица изчисления достигат до извода, че до 5-годишната си възраст едно дете, на което му се чете книжка веднъж месечно или никога, би боравило с около 4 662 думи; дете, на което се чете веднъж-два пъти в седмицата, би боравило с 63 570 думи; дете, на което му се чете между 3 и 5 пъти седмично, би боравило със 169 520 думи; дете, на което се чете всеки ден, би боравило с 296 660 думи; а дете, на което му се четат по 5 приказки на ден, би боравило с 1 483 300 думи (!).
„Пропастта от един милион думи“ между деца, растящи в четяща среда, и такива, които не са се докосвали до книжка, е плашеща.
Купувайте книжки и четете на децата си! Съпреживявайте заедно емоцията от историите, откривайте реакциите на децата си, опознавайки ги чрез историите, с които те стават съпричастни. Най-хубавото споделено време заедно…
Цветелина Велчева
Източник https://www.obekti.bg/nauka